Proposició de llei perquè la Generalitat recuperi l’abastament d’aigua en alta de la xarxa Ter-Llobregat
Text de la Proposició de llei del Grup Socialista del Parlament de Catalunya perquè la Generalitat recuperi la gestió de l’aigua Ter-Llobregat
Proposició de llei de modificació de la Disposició Addicional Primera de la Llei 10/2011, de 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació normativa, acompanyada de la documentació següent:
– La.memòria justificativa que expressa els antecedents necessaris per a poder-se pronunciar
– L’exposició de motius
– El text articulat
MEMÒRIA JUSTIFICATIVA DE LA INICIATIVA
Competència i abast de fa iniciativa
La Llei 10/2011, de 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació normativa aprovà la prestació indirecta del servei d’abastament d’aigua en alta a través de la xarxa d’abastament Ter-Llobregat. Aquesta prestació indirecta es materialitzaria a través de la licitació i adjudicació de contractes de gestió de serveis públics. Juntament amb l’anterior, aquesta llei aprovà la dissolució de l’Ens d’Abastament d’Aigua creat per la Llei 4/1990, de 9 de març, d’ordenació de l’abastament d’aigua a l’àrea de Barcelona.
També va adaptar les demés previsions a una situació de gestió indirecta dels béns i instal·lacions de titularitat de la Generalitat de Catalunya que integren la xarxa Ter-Llobregat.
La present proposició de llei pretén retornar a un sistema de gestió directa dels béns i instal·lacions de titularitat de la Generalitat de Catalunya que integren la xarxa Ter-Llobregat. Als efectes d’operar una mínima intervenció legislativa, la proposta es circumscriu a modificar la Disposició Addicional Primera de la Llei 10/2011, de 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació
normativa, tot deixant inalterable l’actual marc legislatiu establert en el text refós de la legislació en matèria d’aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003. En conseqüència, enlloc de crear una nova entitat equivalent a l’Ens d’Abastament d’Aigua, s’habilita al Govern de la Generalitat de Catalunya per a la constitució d’una societat mercantil íntegrament participada per la Generalitat, que permeti un millor encaix amb la regulació actualment vigent, juntament amb una major coherència amb els postulats del Dret de la Unió Europea en relació amb les empreses públiques, que exigeix una clara diferenciació entre les potestats de regulació i les facultats de gestió.
Necessitat de la iniciativa
El servei d’abastament d’aigua en alta mitjançant la xarxa d’abastament Ter-Llobregat constitueix un servei d’interès i competència de la Generalitat de Catalunya, i respon a un interès públic primordial com és garantir l’abastament d’aigua del Sistema Ter-Llobregat que inclou l’àrea de Barcelona.
La Llei 10/2011, de 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació normativa aprovà un canvi de forma de gestió del servei a fi que aquest es prestés de forma indirecta a través de la licitació i adjudicació de contractes de serveis públics.
La Generalitat de Catalunya procedí a la licitació i adjudicació d’un contracte de gestió del servei d’abastament d’aigua en alta a través de la xarxa Ter-Llobregat. L’adjudicació d’aquest contracte fou anul·lada per resolució de l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya. Segons resolucions dictades pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i pel Tribunal Suprem, l’anterior ha comportat l’anul·lació del contracte adjudicat i l’obligació de la Generalitat de Catalunya i de l’empresa adjudicatària de
retornar-se recíprocament les prestacions donades entre elles.
La Generalitat de Catalunya i l’entitat privada gestora del servei estan obligades a la restitució recíproca de les prestacions donades entre elles. Aquesta obligació, i els seus efectes econòmics per a les parts, són independents de quina sigui la nova decisió de la Generalitat de Catalunya sobre la forma de prestació del servei públic.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La Llei 10/2011, de 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació normativa aprovà la dissolució de l’Ens d’Abastament d’Aigua creat per la Llei 4/1 990, de 9 de març, d’ordenació de l’abastament d’aigua a l’àrea de Barcelona, i l’explotació i gestió indirecta dels béns i instal·lacions de titularitat de la Generalitat de Catalunya que integren la xarxa Ter-Llobregat.
L’Ens d’Abastament d’Aigua havia assolit uns elevats estàndards de qualitat en la prestació del servei d’abastament d’aigua en alta mitjançant la xarxa d’abastament Ter-Llobregat, que garantia de manera òptima els objectius d’interès general perseguits per la legislació en matèria d’aigües de Catalunya pel que fa a l’abastament d’aigua a través de la xarxa Ter-Llobregat.
El contracte de gestió del servei d’abastament d’aigua en alta Ter-Llobregat adjudicat a una entitat privada fou anul·lat per resolució de í’aíeshores Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya. Resolucions judicials posteriors han confirmat l’eficàcia d’aquesta anul·lació del contracte i han declarat l’obligació de la Generalitat de Catalunya d’executar la resolució de l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals. Per tant, la Generalitat de
Catalunya està obligada a posar fi a l’actual contracte de gestió del servei d’abastament d’aigua en alta a través de la xarxa Ter-Llobregat i a adoptar una nova decisió sobre la gestió del servei públic.
L’interès públic exigeix cessar els efectes de la modificació legislativa operada per la Llei 10/2011, de 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació normativa, pel que fa al canvi de forma de gestió del servei amb l’objectiu d’obtenir uns ingressos per a la Generalitat de Catalunya.
Per aquests motius, el Grup Parlamentari Socialista presenta la següent:
PROPOSICIÓ DE LLEI
PROPOSICIÓ DE LLEI DE MODIFICACIÓ DE LA DISPOSICIÓ ADDICONAL PRIMERA DE LA LLEI 10/2001, DE 29 DE DESEMBRE, DE SIMPLIFICACIÓ i MILLORAMENT DE LA REGULACIÓ NORMATIVA
ARTICLE ÚNIC
Es modifica la Disposició Addicional Primera de la Llei 10/2011, de 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació normativa, que queda redactada de la següent manera:
«Disposició Addicional Primera. Prestació del servei d’abastament d’aigua en alta mitjançant la xarxa d’abastament Ter-Llobregat
1. Els béns i instal·lacions de titularitat de la Generalitat de Catalunya que integren la xarxa Ter-Llobregat seran explotats i gestionats directament, de conformitat amb allò establert en l’article 37.1 .a) del text refós de la legislació en matèria d’aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre. Aquesta gestió directa es durà a terme per una societat mercantil íntegrament participada per la Generalitat de Catalunya que serà
constituïda pel Govern.
2. Aquesta societat de gestió directa dels béns i instal·lacions de titularitat de la Generalitat de Catalunya que integren la xarxa Ter-Llobregat tindrà adscrits els mitjans personals i materials necessaris per a la prestació eficient del servei.
3. Els drets de naturalesa econòmica a què doni lloc l’explotació i la gestió de les instal·lacions de titularitat de la Generalitat de Catalunya que integren la xarxa Ter-Llobregat es consideren ingressos de la Generalitat, en els termes establerts en l’article 39 del text refós de la legislació en matèria d’aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre. Aquests ingressos s’han de destinar a l’exercici de les competències de la Generalitat
en matèria d’aigües, d’acord amb la legislació vigent.»
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA ÚNICA
1. A l’entrada en vigor d’aquesta llei, l’Agència Catalana de l’Aigua intervindrà els béns i instal·lacions de titularitat de la Generalitat de Catalunya que integren la xarxa Ter-Llobregat, als efectes d’assumir l’explotació i la gestió directa del servei durant el termini que sigui necessari fins que la societat de gestió directa prevista en la present llei pugui assumir-la.
2. Durant aquest període transitori l’Agència Catalana de l’Aigua esdevindrà l’entitat prestadora del servei d’abastament d’aigua en alta mitjançant la xarxa d’abastament Ter-Llobregat.
3. L’Agència Catalana de l’Aigua nomenarà un interventor tècnic encarregat de fiscalitzar la reversió dels citats béns i instal·lacions del servei a favor de la Generalitat de Catalunya, així com de preparar l’inventari de mitjans materials i de mitjans personals que hauran d’ésser adscrits per part del Govern a la societat de gestió directa del servei.
DISPOSICIONS FINALS
PRIMERA. HABILITACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT REGLAMENTARI
El Govern de la Generalitat de Catalunya procedirà a la modificació dels reglaments previstos en l’article 34.3.c) del text refós de la legislació en matèria d’aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, del 4 de novembre, a fi d’adequar-los a la gestió directa del servei de conformitat amb allò establert en la present llei.
SEGONA. HABILITACIÓ PRESSUPOSTÀRIA
Els preceptes que eventualment comportessin la realització de despeses amb càrrec als Pressupostos de la Generalitat produeixen efectes a partir de l’entrada en vigor de la llei de pressupostos, corresponent a l’exercici pressupostari immediatament posterior a l’entrada en vigor d’aquesta llei.
TERCERA. ENTRADA EN VIGOR
Aquesta llei entra en vigor l’endemà d’haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Jordi Terrades, diputat del Grup Socialista
Maurici Lucena i Betriu, Portaveu
Palau del Parlament, 22 d’abril de 201 5