Moció aprovada pel Parlament de Catalunya sobre qualitat de l’aire
El Parlament de Catalunya insta el Govern de la Generalitat a:
- Que en el termini d’un any, revisi el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire i acordi noves propostes d’obligat compliment per presentar-les a la Comissió Europea, que permetin la reducció progressiva de les fonts contaminants i situar-nos per sota els límits autoritzats per les Directives europees, presentant un Pla horitzó 2020, de reducció progressiva del trànsit de vehicles privats a l’àrea de Barcelona. Amb aquest objectiu, el Govern liderarà una Taula de concertació per a la millora del pla de qualitat de l’aire, que inclogui els Departaments de la Generalitat implicats, representants de l’Ajuntament de Barcelona, de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i experts externs, per fer-ne un seguiment trimestral i elaborar informes públics de caràcter anual que, a més de recollir indicadors que permetin conèixer el grau de compliment dels objectius fixats en el Pla, proposin modificacions si s’escau, unificant els mecanismes consultius i de participació pública.
- Finalitzar qualsevol mena de política pública que bonifiqui el dièsel.
- Aprovar en un termini màxim de sis mesos un Pla per a la substitució de vehicles al servei de l’Administració de la Generalitat per vehicles elèctrics i sostenibles.
- Establir un únic sistema d’accés als punt de recàrrega dels vehicles elèctrics, d’acord amb l’Associació Catalana de Municipis, la Federació de Municipis de Catalunya, les Diputacions, els ports i els aeroports i si és possible els gestors privats de càrrega i també les empreses privades.
- Seguir promocionant la renovació i aplicació de les millors tecnologies i l’ús de vehicles elèctrics en el transport públic, en els vehicles de recollida d’escombraries, de neteja viària i en el transport de mercaderies, també el sector del taxi.
- Delimitar i planificar conjuntament amb els ajuntaments afectats les zones de baixa emissió o zones urbanes d’atmosfera protegida, començant per la realització del corresponent estudi de factibilitat a escala supramunicipal i el posterior pla d’implementació mitjançant polítiques de restricció del trànsit privat i la gestió sostenible de l’aparcament a l’Àrea Metropolitana.
- Desenvolupar mesures que facilitin la intermodalitat i la combinació entre transport públic i l’ús de la bicicleta.
- Dissenyar en les infraestructures viàries carrils segregats per facilitar l’ús de la bicicleta, i impulsar el Pla estratègic de la bicicleta d’acord a les directrius marcades en el Pla Director d’Infraestructures de la Regió Metropolitana.
- Potenciar els carrils bus-vao per l’accés a les ciutats de la regió Metropolitana de Barcelona i zones amb congestió conjuntament amb la millora de la xarxa del transport públic interurbà per evitar l’increment de la capacitat viària a l’entorn de Barcelona.
10.Continuar amb la implantació del projecte T-Mobilltat I del nou sistema tarifari amb el consens de les administracions competents, en el marc de la Llei 21/201 5 de finançament del transport públic i garantint el control públic del sistema.
11.Revisar el protocol d’episodis de contaminació per augmentar la seva eficàcia i eficiència, amb una programació de campanyes de conscienciació i informació sostinguda en el temps sobre les conseqüències negatives de la pol·lució sobre la salut i la qualitat de vida. Així mateix, situar aquesta informació en llocs visibles amb les conseqüències per a la salut.
12.Instar l’autoritat portuària a establir un Pla per al port de Barcelona que obligui l’ús de combustibles de menor impacte ambiental per a reduir les emissions tant en els vaixells com en el transport terrestre a l’interior del port, i que potenciï el transport ferroviari de les mercaderies que tenen com a origen o destinació el port. Així mateix, establir un Pla d’electrificació progressiva del Port de Barcelona i connexió de creuers i vaixells a la xarxa elèctrica.
13.Elaborar un pla de mobilitat i nomenar un gestor de mobilitat per aplicar un pla de desplaçament al conjunt d’empreses del port de Barcelona i l’aeroport del Prat, tal com tenen la resta de ports europeus.
14.Elaborar i implementar obligatòriament en un termini de sis mesos plans de mobilitat sostenible per a tots els centres de l’administració pública a partir d’un volum de 200 persones entre treballadors i usuaris.
15.Fer complir rigorosament les mesures eficaces per a reduir les emissions procedents de la indústria, adaptant el més aviat possible l’aplicació de la directiva estatal d’emissions industrials i els plans de vigilància integrals a les activitats potencialment contaminants de la zona de protecció especial. Així mateix, impulsar aquells aspectes del Pacte per a la Indústria a Catalunya que tenen més incidència en la qualitat de l’aire per afavorir i situar la indústria en el motor de la transició energètica.
- Requerir al sector automobilístic, en especial als fabricants de vehicles amb combustible dièsel, el compliment de les seves obligacions en relació amb 3 la informació que es facilita al consumidor i a la ciutadania en general, sobre les emissions contaminants produïdes pels vehicles.
17.Instar al Govern de l’Estat a que desenvolupi les següents accions per tal de poder implementar les Zones urbanes d’atmosfera protegida:
- a) Invertir les prioritats actuals i accelerar el procés d’implantació de l’etiquetatge per a vehicles, donant prioritat a l’etiquetatge de vehicles més antics i, per tant, més contaminants, especialment amb motors dièsel, que permeti separar i classificar els vehicles per tal de discriminar les polítiques de mobilitat sostenible.
- b) Incorporar les característiques tecnològiques (euro i tipologia de vehicle) a la base de dades de cada matrícula i compartir la informació amb les autoritats locals.
- c) Iniciar el procés d’etiquetatge de motocicletes.
18.Instar al Govern de l’Estat a reorientar les ajudes a la renovació de parc de vehicles de major antiguitat cap a vehicles ambientalment eficients i, especialment, als propietaris de menors ingressos.